This is a read-only archive of the old Scratch 1.x Forums.
Try searching the current Scratch discussion forums.

#1 2009-06-09 16:16:19

michalm
Scratcher
Registered: 2009-06-09
Posts: 16

Článek v Češtině - překlad z New Scientist 08/2008

NewScientist.com     2.8.2008
„Vytváření vlastní počítačové hry je dětská hračka“
Vizuální a intuitivní programovací jazyk umožňuje dětem vytvářet své vlastní hry a virtuální světy.
NIC FLEMING
Dvě holčičky upřeně sledují monitor před sebou, jedna z nich vede pomocí počítačové myši modrého pejska skrze jasně růžový tunel. Chlapec vedle zase řídí animované auto Mini Cooper uvnitř jednoduchého bludiště na monitoru.
Není na tom nic neobvyklého, že deseti- až jedenáctiletí hrají počítačové hry, ale žáci anglické základní školy v blízkosti Wolverhamptonu nejsou jen obyčejní hráči. Testují totiž hry, které sami navrhli a naprogramovali, aby pomohli ještě mladším žákům se získáním počítačových dovedností.
Děti jsou členy rychle se rozšiřující světové komunity, která používá programovací jazyk Scratch, který slouží k vytváření interaktivních příběhů, animací, videí, hudby a her. „Viděli jsme velkou mezeru pro dnešní děti“, říká Mitchel Resnick z Media Lab na MIT, který přišel s nápadem vytvořit program Scratch a který zároveň celý projekt vede.
Resnick poukazuje na to, že přes to, že děti tráví ohromné množství času hraním počítačových her, mají sami jen málo možností, jak vytvořit vlůastní interaktivní média, která využívají každý den. „Bojím se, abychom se neocitli ve světě, kde všichni mají sice přístup k počítači, ale jedinou činností, kterou na něm dělají je prohlížení webových stránek a chattování.“
Každý kdo jednou zápasil s komplexitou jazyka C++ nebo Javy ví, že napsat software není hračka. Aby vývojáři vytvořili uživatelsky příjemné prostředí jazyka Scratch, sledovali děti při hře s kostičkami Lega. Uživatel ve Scratchi nemusí psát komplikovaný kód, namísto toho jen přetahuje a spojuje barevné obrázkové bloky. Každý reprezentuje jeden jednoduchý příkaz, jako například „posun postavičky o 10 kroků vpřed“, nebo „přehrání zvuku“,  nebo „opakování předchozí akce“.
Tímto spojováním různých bloků dohromady děti tvoří sekvenci, která nakonec vytvoří animaci, nebo třeba hru. Některé bloky například umožňují hráči ovládání postavičky pomocí kláves. Uživatel si může také vytvořit svou vlastní postavičku, nechat ji promluvit. Stejně tak je možné i přidávat vlastní fotky.
Program Scratch je napojený na webovou stránku (http://scratch.mit.edu/), která umožňuje nahrávání a prezentování vlastních projektů,  jejich komentování a hodnocení ostatními uživateli. Od té doby co byla minulý květen (2007) spuštěna si program Scratch stáhlo již více než 300 000 dětí. Z nichž asi 30 000 nahrálo na stránku celkem téměř 180 000 svých vlastních projektů. Každý týden přibyde cca 1 000 nových uživatelů a nový projekt se objeví každé 2 minuty.
Minulý týden se sešli učitelé z celého světa s tvůrci programu na konferenci Scratch@MIT, v Cambridge, Massachusetts, kde sdíleli své zkušenosti a nápady.
„Děti vytvářejí nové žánry projektů, které jsme si my ani nedovedli představit,“ říká M. Resnick.
Například děti ze Singapuru vytvořili projekt ve stylu televizní reality show „Umíte tančit?“, kde vyzvali ostatní uživatele, aby vytvořili tančící postavičku. Diváci pak volili svého favorita a vybrali vítěze za pomoci vyřazovacího systému. Další skupina vytvořila online televizní zpravodajský pořad nazvaný „Scratch News Network“, kde animovaná kočička jménem Scratch, která je logem celého projektu, uváděla novinky z vývojářské komunity. Toto spustilo celou řadu zpravodajsky orientovaných projektů. A uživatelka, která vytvořila oceňovanou postavičku ve stylu anime, začala nabízet rady ostatním uživatelům, jak mohou udělat podobné ilustrace. Pak uspořádala soutěž a vítězné postavičky si zahrály roli v jejím sitcomu, který zveřeňuje na stránkách.
„Děti to milují,“ říká John Rowe, řiditel anglické základní školy, který vedl hodinu, kde děti vytvářeli bludišťové hry pro své mladší spolužáky. „Nezadáváme to jako domácí úkoly, ale děti často sami pracují doma na svých projektech.“
Pan Rowe učí dokonce i sedmileté žáky základům programovaní, tím, že je nechává měnit kód existujících her, které jsou ke stažení z www stránek programu Scratch. „Pro děti je to skvělé, jelikož nemusí úplně rozumět té spoustě kódu,“  dopňuje.
„Je pro ně důežité, že mají publikum pro svoje výtvory, protože to zajišťuje kontext a angažovanost. A když máte toto, je polovina vaší práce učitele hotova“.
Scratch, který je dostupný pro Mac OS X a Windows, není zdaleka prvním pokusem udělat programování přístupnější pro menší děti. Nejúspěšnější předchozí pokus se jmenoval Logo, jazyk který umožňoval kreslení tvarů pomocí želvičky, ovládané psanými příkazy. Taktéž Logo má své kořeny na MIT a bylo používáno ve školách v osmdesátých letech. Pravděpodobně nejvýznamnější pokrok můžeme vidět v tom, že Scratch umožňuje interaktivní a otevřený přístup ke zdrojovému kódu jednotlivých projektů.
Uživatelé mohou komentovat a připomínkovat projekty ostatních uživatelů. Stejně tak na webové stránce mohou vidět celý zdrojový kód projektu, který je nahrán z programu na webové stránku pomocí jednoho kliknutí. A také 15 procent projektů je tvořeno „remixy“ jiných projektů. Jméno Scratch vzniklo z techniky, kterou používá DJ, při mixování existujících skladeb, díky této technice pak vzniká skladba úplně nová.
Další nedávný případ, kdy uživatelé Scratche tvořili společně začal, když patnáctiletá dívka z Anglie vytvořila řadu postaviček a ostatní vyzvala, aby postavičky použily ve svých projektech. Desetiletá holčička ji požádala, aby vytvořila jako pozadí pro projekt obrázek hor a pak ji pozvala, aby se přidala do týmu tvořícího Scratchové hry. Čtrnáctiletý chlapec z New Jersey se přidal do týmu poté, co opravil problém v kódu, který pak umožnil postavičkám skákat. Dalšími členy týmu je například dvanáctiletá dívka z Ruska, která navrhuje postavičky a desetiletá Američanka, která píše příběhy.
„Začít s projektem někoho jiného, přidat k němu další část je dobrý způsob, jak se začít učit něco nového,“ říká Resnick. „Zpětná vazba a připomínky od jiných uživatelů a možnost spolupráce jsou důležité body programu Scratch.“
Zatímco největší komunity jsou v USA a v Británii, Scratch je používaný ve více než 100 dalších zemích. Účastníci konference, která  proběhla minulý týden měli možnost slyšet o používání Scratche od učitelů z Ruska, Indie, z vesnice v Kambodži a nebo ze vzdálené Aboriginské komunity.
Program je dostupný v jazycích, které používají latinku, později toto léto (2008) bude rozšířen i pro další jazyky, jako je čínský, japonský, hebrejský a arabský. Bude také dostupný pro nejlevnější počítače, jako je „One Laptop Per Child XO“ a „Intel Classmate“.
Někteří mladí uživatelé Scratche budou doufejme inspirováni natolik, že budou dál pokračovat ve zdokonalování svých schopností, tak, že se v budoucnu stanou profesionálními programátory. Tvůrci programu mají ale daleko širší cíle. „Náš cíl je, aby se Scratch stal standardním způsobem, kterým jsou lidé přiváděni k tvorbě a ovládání dynamických interaktivních médií, ať už ovládají animovaný příběh na monitoru, robotické stroje ve fyzickém světě, nebo postavu ve sdíleném online světě jako je například Second Life,“ vysvětluje Resnick. „Byli bychom rádi, kdyby se Scratch stal standardem, pomocí kterého by se lidé učili vyjadřovat se technologií.“

Offline

 

#2 2009-06-14 18:24:21

michalm
Scratcher
Registered: 2009-06-09
Posts: 16

Re: Článek v Češtině - překlad z New Scientist 08/2008

je tady vubec nekdo, kdo mluvi cesky? sad

Offline

 

#3 2009-06-16 11:21:55

michalm
Scratcher
Registered: 2009-06-09
Posts: 16

Re: Článek v Češtině - překlad z New Scientist 08/2008

vytvořil jsem tu novou galerii:
http://scratch.mit.edu/galleries/view/51147

Offline

 

#4 2009-08-05 12:33:41

michalm
Scratcher
Registered: 2009-06-09
Posts: 16

Re: Článek v Češtině - překlad z New Scientist 08/2008

nove preklady ke stazeni zde:
http://info.scratch.mit.edu/Languages

Offline

 

#5 2011-11-02 09:47:00

DAVID4770DAVID
New Scratcher
Registered: 2011-10-30
Posts: 1

Re: Článek v Češtině - překlad z New Scientist 08/2008

jsom slovak nebo co ?((  <+>  ))

Offline

 

#6 2011-11-14 10:10:46

foxriver36
New Scratcher
Registered: 2011-11-14
Posts: 1

Re: Článek v Češtině - překlad z New Scientist 08/2008

nove preklady ke stazeni zde:
http://info.scratch.mit.edu/Languages

Offline

 

Board footer